کوچینگ چیست و چه معنایی دارد؟

کوچینگ چیست و چه معنایی دارد؟

کوچینگ برای کسانی است که به دنبال پیشرفت هستند. افرادی که می خواهند یاد بگیرند، پیشرفت کنند و رشد کنند خواه شخصی یا در حرفه ای مشخص. این افراد در یک محیط  دائما در حال تغییر، کار و زندگی شخصی نیازمند یادگیری و مهارت مجدد هستند و از این رو به کوچینگ نیاز دارند.  حالا بیایید ببینیم کوچینگ چیست ؟ و چگونه می توان از آن برای حمایت از رشد شخصی و تغییر رفتار پایدار در سازمان ها و زندگی شخصی استفاده کرد.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ زمانی است که یک فرد با یک متخصص آموزش دیده در فرآیند خودیابی و خودآگاهی کار می کند. مربی یا کوچ با همکاری یکدیگر به فرد کمک می کند تا نقاط قوت را شناسایی کرده و اهداف را توسعه دهد. مربی و فرد تحت آموزش با هم مهارت ها و رفتارهای مورد نیاز برای پیشرفت به سمت اهداف خود را تمرین و ایجاد می کنند.

کوچینگ برای چه افرادی مناسب است؟

کوچینگ برای همه مناسب است. این یک فرآیند فردی است که می تواند رشد سریع را تقویت کند و به تسریع تغییرات پایدار کمک کند. اما کار سختی است – هم برای مربی و هم برای فرد. و با سرمایه گذاری در حوزه های تاثیرگذار کلیدی که به باز کردن پتانسیل کامل شما کمک می کند، شروع می شود.

کوچینگ بر اهداف رسمی تمرکز دارد. یک کوچ به شخص کمک می کند تا خودآگاهی در مورد نقاط قوت و انگیزه خود را توسعه دهد. در نهایت، این منجر به تغییر رفتارهایی می شود که مانع از آن است تا پتانسیل خود را به حداکثر برسانند.

کوچینگ سرمایه‌گذاری است که سودده است. ارزشی را در لحظه به ارمغان می‌آورد و در طول زندگی حرفه‌ای و طول عمر، به سوددهی خود ادامه می‌دهد. و برای سازمان‌ها، می‌تواند ابزاری باشد که به کارکنان شما کمک می‌کند تا از ضعف به شکوفایی برسند. به هر حال، افراد روزانه با استرس ها و چالش های منحصر به فردی مواجه می شوند. این نیاز به حمایت شخصی برای پیشرفت و رفاه حرفه ای ما دارد. و کوچینگ می تواند یک راه حل قدرتمند و انعطاف پذیر باشد.

کوچینگ

تاثیرات کوچینگ کدامند؟

شواهد در مورد تأثیر کوچینگ و مربیگری بسیار زیاد است. برای کسانی که در ابتدای سفر مربیگری حرفه ای خود در 25 درصد پایین هر پارامتر قرار می گیرند، افراد این مزایا را می بینند.

در این راهنما، ما جنبه‌های مختلفی را بررسی می‌کنیم که نشان می دهد چگونه کوچینگ می‌تواند از رفاه شما و همچنین کارکنانتان حمایت کند. ما در مورد تفاوت های بین کوچینگ و راهنمایی (و همچنین مربیگری و درمان) صحبت خواهیم کرد.

تفاوت بین کوچینگ، درمان و راهنمایی

در میان سرعت بی‌سابقه تغییرات، می‌دانیم که مردم به حمایت نیاز دارند. در واقع، نیاز به حمایت فردی برای رشد، توسعه، سلامت روان و رفاه ممکن است بدیهی به نظر برسد. سازگاری، تمرکز و انگیزه همه در حال آزمایش است. به طور کلی، رفاه و سلامت روان افراد پایین است. در نتیجه، عملکرد ممکن است هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه ای در معرض خطر باشد.

اما چه نوع حمایت خاصی این نیازها را برطرف می کند؟ شاید شما یا کارمندانتان به مربیگری، راهنمایی یا دسترسی به درمان و مراقبت های بالینی نیاز داشته باشید.

در حالی که هر سه می‌توانند تأثیر مثبتی بر زندگی شخصی و حرفه‌ای افراد داشته باشند، هر روش پشتیبانی منحصربه‌فرد است. با این حال، برخی از همپوشانی ها وجود دارد که می تواند چشم انداز را گیج کننده کند.

بیایید تفاوت های بین کوچینگ ، درمان و راهنمایی را بررسی کنیم.

کوچینگ

کوچینگ به افراد کمک می کند تا خودآگاهی داشته باشند، اهدافی را تعیین کنند و به طور فعال مهارت های خود را ایجاد کنند. کوچینگ به افراد کمک می کند تا هم از نظر حرفه ای و هم از نظر شخصی رشد کنند.

مربیگری مبتنی بر شواهد مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا نیز می تواند مهارت های آمادگی ذهنی را ایجاد کند. این مهارت های آموخته شده در نهایت به تکمیل مراقبت های بهداشت روان و بهبود رفاه کمک می کند. کوچینگ به طور کلی به تمرکز بر حال و آینده کمک می کند، نه گذشته.

درمان

درمان، مراقبت بالینی سلامت روان برای کمک به افراد برای مدیریت و کاهش علائم بیماری روانی است. درمانگران دارای مجوز دولتی هستند و دارای مدرک کارشناسی ارشد همراه با اعتبار دولتی هستند.

بر خلاف کوچینگ که بر اینجا و اکنون تمرکز دارد، درمان بر درمان گذشته تمرکز دارد. درمان شرایط سلامت روان را درمان می کند و به مسائل شخصی و خانوادگی کمک می کند. زمانی که مربیگری در مقابل درمان را در نظر می گیرید، به این فکر کنید که شما یا کارمندانتان به چه نوع حمایت سلامت روانی یا بالینی نیاز دارید.

کوچینگ

راهنمایی

راهنمایی یک رابطه متمرکز بر رشد شغلی و حرفه ای است. اغلب، مربیان در مورد چالش های حرفه ای مشورت می کنند و مشاوره می دهند. آنها همچنین می توانند به تشویق راه های جدید برای رشد و توسعه شغلی مربیان کمک کنند.

مربیان به تسهیل ارتباطات و ایجاد سرمایه اجتماعی کمک می کنند. هنگام تعیین اینکه آیا شما یا کارمندانتان به یک مربی یا مربی نیاز دارید، به یک رویکرد چند جانبه فکر کنید. با این کار، می توانید به توسعه کارکنان کمک کنید.

بین کوچینگ، مربیگری و درمان یا مشاوره تفاوت هایی وجود دارد. با این حال هر سه از فرد حمایت می کنند. برخی از افراد ممکن است به هر سه مورد نیاز داشته باشند در حالی که دیگران ممکن است یکی یا دو مورد را انتخاب کنند.

انواع مختلف کوچینگ

کوچینگ در چند سال گذشته به سرعت تکامل یافته است. به عنوان یک صنعت و یک حرفه. زمانی یک اصطلاح مبهم بود که بیشتر با ورزش مرتبط بود، مربیگری به عنوان توسعه حرفه ای برای مدیران سطح بالا محفوظ بود.

در حال حاضر، مربیگری در همه اشکال موجود است. البته همه مربیان یکسان نیستند. انواع مختلف کوچینگ حوزه های تمرکز، رویکردها و موارد استفاده متفاوتی دارند. و همه انواع کوچینگ به تخصص متفاوتی نیاز دارند و نتایج متفاوتی دارند.

برخی از مربیان بر روی شغل، رشد حرفه ای و مربیگری رهبری و مدیریت تمرکز می کنند. برخی دیگر مربیان متخصصی هستند که بر روی زمینه هایی مانند تغذیه، تناسب اندام و تندرستی تمرکز می کنند. در اینجا فقط برخی از انواع مختلف مربیگری (هم در داخل محل کار و هم در خارج از آن) آورده شده است.

کوچینگ برای کسب و کارها و سازمان ها:

  • مربی اجرایی
  • مربیگری مدیریت
  • مربیگری عملکرد در اوج
  • مربیگری فروش
  • مربیگری کارکنان
  • مربیگری تیمی و سازمانی
  • مربیگری رشد شغلی
  • مربیگری استراتژی یا کسب و کار
  • مربیگری شرکتی
  • مربیگری اثربخشی ارتباطات
  • مربیگری والدین شاغل
  • مربیگری منابع انسانی

کوچینگ برای افراد:

  • مربیگری سبک زندگی
  • مربیگری تغذیه
  • مربی خواب
  • مربیگری اثربخشی ارتباطات
  • مربیگری بدنی و سلامتی
  • مربیگری آمادگی ذهنی
  • مربیگری روابط
  • مربیگری تحول آفرین
  • مربیگری رشد شغلی
  • مربیگری والدین شاغل
  • مربیگری مالی
  • مربیگری سلامت کل نگر

انواع مختلف کوچینگ برای اهداف مختلف رشد شخصی و حرفه ای مناسب است. کوچینگ مجازی طیفی از کوچینگ های باکیفیت را برای افراد بیشتری در همه سطوح قابل دسترس تر می کند. با کوچینگ مجازی، می‌توانید بدون توجه به محدودیت‌های مکانی یا زمانی، به پیشرفت خود ادامه دهید.

برخی از کارمندان شما ممکن است بخواهند روی رشد شغلی و حرفه ای تمرکز کنند. دیگران ممکن است نیاز به سرمایه گذاری در کاهش فرسودگی شغلی و ایجاد آمادگی ذهنی داشته باشند. ممکن است سازمان شما بخواهد از کوچینگ برای کمک به شما در عبور از بحران و تغییر مداوم استفاده کند.

یا ممکن است از کوچینگ به عنوان یک ابزار مدیریت عملکرد استفاده کنید. مهم نیست که سازمان یا فرد چه نوع کوچینگی را انتخاب کند، کیفیت کوچینگ اهمیت دارد. کوچینگ – وقتی با اهداف شما همسو باشد – به تعیین نتایج برای فرد و سازمان کمک می کند. با هم، تأثیر مثبتی بر افراد و کسب و کار شما دارد.

اگر به دنبال یک مربی کوچینگ هستید، لیست آموزش و دوره کوچینگ در شیراز را مشاهده می کنید.

مزایای کوچینگ

مزایای کوچینگ بسیار گسترده است. یک مطالعه مستقل نشان داد که مربیگری منجر به پیشرفت های قابل توجهی در توسعه شخصی و حرفه ای می شود.

در واقع، این تحقیق افزایش در آینده نگری، خودآگاهی، خودکارآمدی، تنظیم هیجانی، ارتباط اجتماعی و مدیریت استرس را نشان داد. در نهایت، این به انعطاف پذیری بهتر، تعادل بین کار و زندگی و هدف ترجمه می شود.

مدل کل فرد برای مربیان

داده ها و تحقیقات مزایای کوچینگ را از طریق مدل کامل شخص روشن کرده است. این ارزیابی مبتنی بر علم، ذهنیت‌ها، رفتارها و شایستگی‌های کلیدی را برای رشد شخصی و حرفه‌ای اندازه‌گیری می‌کند. این شامل چیزهایی است که ممکن است انتظار نداشته باشید، مانند استراحت، هدف و معنا، و شفقت به خود.

مدل شخصیت کامل برای منعکس کردن رفتارهایی طراحی شده است که در این سه دسته قرار می گیرند:

  • رفتارهایی که افراد می توانند تغییر دهند
  • رفتارهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر دیگران تأثیر می گذارد
  • رفتارهایی که با رفاه فردی، عملکرد مؤثر، همکاری و رهبری مرتبط است
  • کوچینگ به عنوان یک سبک رهبری

وقتی صحبت از توسعه رهبری می شود، لازم نیست همه رهبران مربی باشند. با این حال، بسیار مهم است که مدیران مربیان موثری باشند. این بدان معنا نیست که آنها با همان ظرفیت مربیان خبره عمل می کنند، بلکه می توانند رویکرد مربیگری را برای مدیریت گزارش های مستقیم اتخاذ کنند.

به عنوان یک رهبر به چه مهارت های مربیگری نیاز دارید؟ در سبک مدیریت مربیگری، رویکرد و اهداف در تمرین و ایجاد مهارت ها با هم غیررسمی هستند. بیایید به برخی از عناصر کلیدی سبک رهبری یا مدیریت مربیگری نگاهی بیندازیم:

توسعه حرفه ای

وقتی نوبت به توسعه تیم‌هایشان می‌رسد، رهبران باید برای کمک به اعضای تیم خود در ادامه رشد، چشمی دقیق داشته باشند. این به معنای مدل سازی مهارت ها و رفتارهای سطح بالاتر است. این فرصت های پشتیبانی شده را برای اعضای تیم ایجاد می کند تا مهارت ها و رفتارهای جدید را تمرین کنند.

تعیین هدف

بدون نقشه فهمیدن اینکه به کجا می روید سخت است. یک رهبر می تواند به اعضای تیم کمک کند تا اهدافی را توسعه دهند که به صورت فردی و سازمانی معنادار هستند.

آینده نگری

رویکرد کوچینگ مستلزم سطوحی از خوش بینی و عمل گرایی است. در اصطلاح ما این را آینده نگری می نامیم. هنگامی که رهبران می توانند با این لنز به آینده نگاه کنند، تیم آنها را برای تغییر و عدم اطمینانی که قرار است پیش بیاید بهتر تجهیز می کند.

بازخورد

فرآیند کوچینگ بر قدرت بازخورد متکی است. برای اتخاذ رفتارهای جدید، مربی باید بازخورد دریافت کند که چه رفتارهایی مطلوب و مؤثر است. این بدان معناست که رهبران باید مهارت های بازخورد خود را تقویت کنند، و فرکانس آن را افزایش دهند، به طوری که واضح، منصفانه و توسط اعضای تیم دریافت شود.

مربیگری

یک رهبر اغلب نقش مربیگری کامل با اعضای تیم خود را بر عهده نمی گیرد، با این حال ممکن است برخی از ویژگی های مربیگری را تجسم کند. به عنوان مثال، یک رهبر می تواند از یک رابطه مربیگری برای کمک به هدایت یک گزارش مستقیم برای فکر کردن به گزینه های مطلوب برای حرفه خود استفاده کند.

دریابید که چگونه می توانید با در نظر گرفتن مربیگری شروع به توسعه مهارت های رهبری کنید. این مربیگری را به عنوان نمونه هایی از سبک رهبری بررسی کنید.

منبع: www.betterup.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.