چگونه یک سخنران خوب باشیم ؟

چگونه یک سخنران خوب باشیم ؟

افراد در بسیاری از مسیرهای شغلی در مقابل گروه های جمعی صحبت می کنند تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند، در یک خط مشی خاص بحث کنند یا به کارکنان انگیزه دهند. توانایی خوب صحبت کردن و سخنران خوب بودن و فن بیان خوب در جمع می تواند به شما در پیشرفت شغلی و کسب رضایت شخصی کمک کند. یادگیری در مورد مهارت های سخنران خوب  بودن می تواند به شما کمک کند ارائه هایی داشته باشید که مخاطبان شما را درگیر کند و اطمینان حاصل شود که آنها نکات صحبت شما را درک می کنند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چرا خوب صحبت کردن مهم است و هفت استراتژی ارائه می دهیم که می توانید از آنها برای تبدیل شدن به یک سخنران خوب در یک محیط عمومی یا حرفه ای استفاده کنید.

چرا سخنران خوب بودن مهم است؟

یادگیری مهارت های سخنرانی و فن بیان در جمع می تواند برای پیشرفت شغلی شما مهم باشد. برخی از موقعیت ها ممکن است از شما بخواهد که با گروه های بزرگ در مدیریت روزانه، در جلسات گاه به گاه یا در مقابل گروه های کنفرانس صحبت کنید. در اینجا برخی از مزایای کلیدی برای بهبود مهارت های صحبت کردن آورده شده است:

سخنران خوب

مخاطب شما را درگیر نگه می دارد

می‌توانید از مهارت‌های گفتاری خود برای ارائه اطلاعات به طیف وسیعی از مخاطبان، از جمله همکاران، مدیران، سرمایه‌گذاران، فروشندگان و مشتریان استفاده کنید. ممکن است لحن و زبان خود را متناسب با مخاطب خاص خود و اطلاعاتی که به آنها می‌دهید تطبیق دهید. ارائه آن اطلاعات به شیوه ای جذاب یا حتی سرگرم کننده می تواند توجه مخاطبان شما را حفظ کند. اگر یک سخنرانی طولانی ارائه می کنید، صحبت کردن به شیوه ای جذاب می تواند بسیار مهم باشد، زیرا می تواند اطمینان حاصل کند که مخاطبان شما برای کل سخنرانی متمرکز می مانند.

به شما در انتقال اطلاعات دقیق کمک می کند

بسته به شغل خود، ممکن است اطلاعات پیچیده یا بسیار فنی را به مخاطبان مختلفی ارائه دهید. یادگیری واضح و مطمئن صحبت کردن و سخنران خوب بودن می تواند اطمینان حاصل کند که مخاطبان شما نکات کلیدی شما را به درستی به خاطر می آورند، که می تواند به آنها کمک کند بعدا از اطلاعات استفاده کنند. برای مثال، مدیر یک دبیرستان ممکن است یک جلسه والدین را رهبری کند که در آن شرایط فارغ‌التحصیلی شهرستان را توضیح دهند و کلاس‌هایی را که دانش‌آموزان هر ترم ممکن است برای فارغ‌التحصیلی به موقع بگذرانند، توضیح دهند. استفاده از طرح کلی ساختار یافته و نکات واضح صحبت می تواند به مدیر کمک کند تا اطلاعات را به گونه ای ارائه کند که والدین بتوانند به خاطر بسپارند.

می تواند همکاری را بهبود بخشد

سخنران خوب  بودن برای اعضای تیم مهم است زیرا آنها در پروژه های استراتژیک همکاری می کنند. وقتی یک تیم به طور موثر ارتباط برقرار می کند، می تواند به ایجاد رفاقت و اعتماد کمک کند. به عنوان مثال، یک تیم خدمات مشتری ممکن است یک تمرین تیم سازی را انجام دهد که در آن اعضای تیم موقعیت های مشترک خدمات مشتری را ایفا می کنند و به یکدیگر بازخورد در مورد تاکتیک های خود ارائه می دهند. مهارت های گفتاری خوب و سخنران خوب  بودن می تواند به شما کمک کند تا به هم تیمی های خود مشاوره بدهید و در عین حال رابطه مثبتی با آنها حفظ کنید. همچنین ممکن است هم تیمی ها از مهارت های گفتاری خود برای ارائه پروژه های مشترک، ایده های طوفان فکری و برنامه ریزی پروژه ها استفاده کنند.

می تواند مهارت های مدیریتی شما را بهبود بخشد

اگر شما یک تیم یا بخش را مدیریت می کنید، ممکن است جلسات را رهبری کنید، برای ذینفعان ارائه کنید یا جلسات آموزشی برگزار کنید. در این شرایط، توانایی صحبت کردن به وضوح می تواند اطمینان حاصل کند که مخاطبان شما اطلاعاتی را که با آنها به اشتراک می گذارید درک می کنند. به عنوان مثال، مدیر یک تیم فناوری اطلاعات ممکن است آموزش بر روی یک پلت فرم نرم افزاری جدیدی را که شرکت قصد اتخاذ آن را دارد هدایت کند. توانایی آنها در توضیح محصول و نقش تیم در فرآیند پیاده سازی می تواند به اعضای تیم کمک کند تا حجم کاری خود را در طول اجرا پیش بینی کنند.

می تواند به دیگران انگیزه دهد

یک سخنران خوب و موثر می تواند از لحن و انتخاب کلمه خود برای الهام بخشیدن به احساسات خاص مانند شادی یا جاه طلبی در مخاطبان خود استفاده کند. یک مدیر یا رهبر تیم ممکن است از مهارت های خود برای تشویق اعضای تیم برای رسیدن به اهدافشان یا فراتر رفتن از آنها استفاده کند. مهارت‌های گفتاری قوی همچنین می‌تواند به یک مدیر اجازه دهد تصویری مطمئن برای اعضای تیم خود ارائه دهد. زمانی که یک مدیر در مورد مهارت های خود مطمئن باشد، می تواند رضایت کارمندان را در محل کار افزایش دهد و بهره وری آنها را بهبود بخشد. برای مثال، یک مدیر می‌تواند از مهارت‌های گفتاری خود برای رهبری یک جلسه توسعه حرفه‌ای برای نمایندگان فروش استفاده کند و آنها را تشویق کند تا از سهمیه‌های خود فراتر روند.

برای اطلاعات درباره مزایای کوچینگ و بازخورد آن در زندگی روزمره کلیک کنید.

چگونه در جمع سخنران خوبی باشیم؟

سخنران خوب در جمع مهارتی است که می توانید از طریق آموزش و تمرین یاد بگیرید. در اینجا هفت تکنیک وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های گفتاری خود از آنها استفاده کنید:

در مورد موضوع خود بیاموزید

سخنرانانی که با موضوع خود بسیار آشنا هستند اغلب اعتماد به نفس بیشتری دارند و می توانند به راحتی به سوالات مخاطبان پاسخ دهند. قبل از صحبت کردن، درباره موضوع خود تحقیق کنید تا سؤالات مخاطبان خود را پیش بینی کنید. ممکن است از یک موتور جستجوی اینترنتی برای شناسایی سوالات رایج در مورد موضوع خود استفاده کنید و پاسخ ها را در سخنرانی خود بگنجانید. حتی اگر قصد ندارید به طور مستقیم به این زمینه ها در سخنرانی خود بپردازید، درباره پیشینه و زمینه موضوع خود بیاموزید. برای مثال، اگر در حال ارائه یک قانون مالیاتی جدید هستید، ممکن است با برخی مقررات حسابداری و مالیاتی دیگری که منجر به قانون جدید شده است، آشنا شوید.

مخاطبان خود را بشناسید

هنگامی که به صورت عمومی صحبت می کنید، درک اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند مفید است. با درک مخاطبان خود، می توانید نحوه ارائه بهترین اطلاعات خود را به گونه ای که آنها مفید و جذاب می دانند، تعیین کنید. به عنوان مثال، هنگام ارائه داده ها به تحلیلگران، ممکن است نیازی نباشد که یافته های خود را برای آنها تفسیر کنید. اگر همان داده‌ها را به مخاطبان ناآشنا با آمار ارائه می‌کنید، ممکن است لازم باشد یافته‌های خود را به گونه‌ای ترجمه کنید که به آنها در درک کمک کند.

در شرایط دقیق تمرین کنید

قبل از ارائه به مخاطبان، تمرین آنچه ممکن است بگویید مفید است. این می تواند به شما کمک کند حوزه هایی را که بیشتر به آنها اعتماد دارید و کدام قسمت ها نیاز به کار بیشتری دارند را پیدا کنید. با تمرین، می توانید گفتار خود را بهبود بخشید و اعتماد به نفس ارائه آن را به صورت عمومی پیدا کنید. هنگامی که به عنوان سخنران خوب محتوای سخنرانی خود را نهایی کردید، در نظر داشته باشید که سخنرانی خود را در مقابل گروه کوچکی از افراد مانند همکاران یا دوستان ارائه دهید. به این ترتیب، می توانید احساس صحبت کردن در مقابل دیگران را شبیه سازی کنید و به مخاطبان خود فرصت دهید تا به شما بازخورد بدهند.

در طول سخنرانی خود از یادداشت استفاده کنید

در حالی که سخنران خوب سخنرانی های خود را حفظ نمی کند یا نمی خواند، آنها اغلب از طرح کلی، کارت های نشانه یا انواع دیگر یادداشت ها در طول ارائه خود استفاده می کنند. این کمک ها می توانند به شما کمک کنند نکات کلیدی را به خاطر بسپارید و محتوای خود را مرتب نگه دارید. هنگامی که در حال ایجاد یک کمک برای ارائه هستید، فقط مهم ترین اطلاعات و هر واقعیتی مانند تاریخ ها یا اعداد درآمدی را که قصد دارید در سخنرانی خود استفاده کنید، درج کنید. هنگام صحبت کردن، به عنوان سخنران خوب می توانید به یادداشت های خود نگاهی بیندازید تا نکات کلیدی را به خود یادآوری کنید. در غیر این صورت، چشمان خود را به سمت مخاطبان خود نگه دارید تا حداکثر تعامل را داشته باشید.

از وسایل کمک صوتی یا بصری استفاده کنید

ارائه وسایل کمک صوتی یا بصری می تواند به مخاطبان شما کمک کند تا آنچه را که می گویید واضح تر درک کنند. استفاده از صدا و تصویر برای تقویت گفتار نیز می تواند به مخاطب نشان دهد که مطالب را کاملاً درک می کنید سخنران خوب هستید.  هنگامی که مطالبی را برای گنجاندن در ارائه خود انتخاب می کنید، قطعاتی را انتخاب کنید که نکات گفتاری شما را تقویت می کند. سپس، از آنها در نقاط استراتژیک در سخنرانی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر در حال ارائه یک کمپین برند جدید هستید، ممکن است از ویدیویی در مورد تاریخچه شرکت در ابتدای سخنرانی خود استفاده کنید تا به مخاطبان خود زمینه ارائه ارائه دهید.

سخنران خوب

به زبان بدن خود توجه کنید

هنگام تمرین سخنرانی، توجه به نحوه ارائه خود مفید است. به عنوان سخنران خوب می توانید زبان بدن خود را با صحبت کردن در مقابل آینه یا درخواست از یک دوست برای ارائه بازخورد در مورد تماس چشمی، وضعیت بدن و حرکات خود تمرین کنید. برای مثال، ممکن است از یک همکار بخواهید که در حین سخنرانی به حرکات بازوی شما توجه کند و به شما بگوید که آیا آنها نقاط شما را تقویت می کنند یا حواس شما را از آنها منحرف می کنند. این هم از تکنیک های سخنران خوب بودن است.

سخنرانی های خود را ضبط کنید و آنها را تماشا کنید

تماشای سخنرانی‌هایتان می‌تواند به شما در شناسایی زمینه‌های بهبود کمک کند، که می‌تواند سخنرانی‌های بعدی شما را قوی‌تر کند. هنگامی که ارائه می دهید، از یک همکلاسی یا همکلاسی خود بخواهید که اگر اجازه دارند، شما را ضبط کنند. پس از سخنرانی، ویدیو را تماشا کنید و از زبان بدن، سرعت صحبت کردن، ساختار گفتار و سایر جنبه های ارائه خود یادداشت برداری کنید. سپس، برای هر ارائه جدیدی که انجام می دهید، روی چند حوزه هدفمند کار کنید. به عنوان مثال، اگر یک ارائه کاری را تماشا می کنید و متوجه می شوید که سریعتر از آنچه مخاطبان شما می توانند صحبت کرده اید صحبت کنید، ممکن است در ارائه بعدی روی کند کردن سخنرانی خود تمرکز کنید.

شاید هیچ چیز نمی تواند بیشتر از فکر ارائه یک سخنران خوب بودن در مقابل مخاطبان اضطراب را برانگیزد. چه قرار باشد در طول یک جلسه کاری، یک کنفرانس حرفه‌ای یا گردهمایی علاقه‌مندان، سخنرانی یا  ارائه کنید، اگر به درستی آماده باشید، سخنرانی یا ارائه شما روان‌تر خواهد شد و یک سخنران خوب خواهید بود.

در ادامه این مقاله، نکاتی را به اشتراک می‌گذاریم که می‌توانید از آنها برای ارائه ارائه‌ای استفاده کنید که آموزش، انگیزه، فروش یا الهام بخش است.

نکات ارائه برای موفقیت

چه در حال ارائه یک سخنرانی به مدیر خود یا گروهی از افراد با علاقه مشابه باشید، مهم است که مخاطبان خود را مجذوب خود کنید. این نکات ارائه به شما کمک می کند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و توجه آنها را حفظ کنید.

مخاطبان خود را در نظر بگیرید

به عنوان سخنران خوب نحوه آماده سازی و ارائه سخنرانی خود باید به نوع مخاطبی که انتظار دارید جلب کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما اکثراً دانش‌آموزانی هستند که برای انجام یک نیاز کلاسی شرکت می‌کنند، ممکن است بخواهید از طنز و داستان‌ها یا داده‌های قانع‌کننده برای جلب توجه آنها استفاده کنید.

با این حال، اگر مخاطبان شما مملو از افراد حرفه‌ای هستند و موضوع شما فنی است، ممکن است بخواهید اطلاعات خود را به سمت بینش‌های صنعتی منحصربه‌فرد و اطلاعاتی که به طور گسترده در دسترس نیست، تنظیم کنید.

از کلمات توصیفی استفاده کنید

صرف نظر از مخاطبان شما، باید ارائه خود را با استفاده از کلمات توصیفی پویا کنید. به عنوان یک سخنران خوب در مورد کلماتی که استفاده می کنید، زمانی که آنها را به کار می برید و تعداد دفعات آنها انتخابی باشید. در حالی که می خواهید واکنش خاصی را در مخاطبان خود ایجاد کنید، نمی خواهید آنها را با استفاده از کلمات توصیفی که فراتر از درک آنها هستند یا کلماتی که در گفتار روزمره استفاده نمی کنند، بیگانه کنید.

استوری برد ارائه شما

بخش کلیدی ارائه یک ارائه موثر این است که طوری به آن نزدیک شوید که انگار دارید داستانی را تعریف می کنید. ایجاد یک استوری بورد به شما کمک می کند که ارائه خود را به عنوان چیزی با آغاز، میانه و پایان ببینید و به شما کمک می کند تا تعیین کنید چگونه حرکات و سایر نشانه های غیرکلامی می توانند کلمات شما را تکمیل کنند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید در یک بخش بسیار تاثیرگذار از ارائه خود، انحراف صدای خود را تغییر دهید.

استوری بورد همچنین به شما این فرصت را می دهد که ببینید در کجا ممکن است ناهماهنگی یا اختلال در جریان ارائه خود داشته باشید. به نحوه شروع و پایان یک ارائه توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا این بخش هایی از یک سخنرانی هستند که مخاطب بیشتر از همه به خاطر می آورد.

از قانون 10-20-30 برای نمایش اسلاید استفاده کنید

قانون 10-20-30 یک تاکتیک ارائه نمایش اسلایدی است که توسط گای کاوازاکی، کارآفرین و متخصص بازاریابی توسعه یافته است. از قوانین زیر برای ارائه نمایش اسلاید خود استفاده کنید:

  • شامل 10 اسلاید یا کمتر.
  • برای تحویل بیشتر از 20 دقیقه وقت صرف نکنید.
  • از اندازه فونت 30 یا بالاتر استفاده کنید.

فراموش نکنید که شما، و نه نمایش اسلاید شما، کسی هستید که ارائه می دهد. نمایش اسلاید شما باید به نشان دادن نکات اصلی شما کمک کند، اما نباید حاوی اطلاعات زیادی باشد که با آنچه می گویید رقابت کند. ارائه شفاهی شما باید شامل اطلاعاتی باشد که در اسلایدهای شما نیست تا کانون توجه شما باقی بماند.

اگر متوجه شدید که نمی توانید اطلاعات خود را ادغام کنید تا از 10 اسلاید تجاوز نکنید یا زمان ارائه در 20 دقیقه یا کمتر نخواهد بود، پس در نظر داشته باشید که یک جزوه بیاورید یا یک ایمیل بعدی با اطلاعات اضافی برای شرکت کنندگان ارسال کنید.

از قبل بازخورد دریافت کنید

بسته به اینکه چگونه ارائه خود را ارائه می کنید و به چه کسی ارائه می دهید، ممکن است این فرصت را داشته باشید که قبل از سخنرانی خود از مخاطبان خود بازخورد دریافت کنید این کار به عنوان سخنران خوب خیلی مهم است. یکی از راه‌ها این است که یک نظرسنجی را ایمیل کنید تا شرکت‌کنندگان بازخوردی درباره موضوعات یا سؤالاتی که می‌خواهند مطرح کنند، بپرسند. هرچه بیشتر از نیازهای مخاطبان خود آگاه باشید، می توانید در طول ارائه خود با آنها تعامل بیشتری داشته باشید.

محیطی راحت ایجاد کنید

شما می خواهید که مخاطبان شما در حین ارائه شما احساس راحتی کنند تا حواسشان باشد و یک سخنران خوب باشید. برای به حداقل رساندن هرگونه مزاحمت محیطی، موارد زیر را قبل از ارائه خود در نظر داشته باشید:

  • دمای مناسبی را در اتاق جلسه یا سالن تنظیم کنید
  • آب، قهوه و تنقلات ارائه دهید، به خصوص اگر ارائه طولانی باشد
  • میکروفون را از قبل تست کنید تا بتوانید در طول ارائه خود از بازخورد بلند خودداری کنید
  • نحوه تنظیم نور اتاق را بدانید

با تجسم اعصاب خود را آرام کنید

تجسم یک سخنران خوب از قبل می تواند به افزایش اعتماد به نفس و آرامش اعصاب شما کمک کند. به این فکر کنید که دریافت تمجید از مدیرتان یا تشویق مخاطبانتان چه حسی دارد. . تجسم کنید که چگونه ارائه عالی شما می تواند به شما در دریافت آن ارتقاء کمک کند یا به شما کمک کند تا به عنوان یک متخصص در زمینه خود شناخته شوید.

به موضوع اصلی بچسبید

در حالی که داستان‌ها در ارائه مؤثر هستند و طنز معمولاً مورد استقبال قرار می‌گیرد، حتماً از دور شدن از موضوع خودداری کنید تا مخاطبان خود را گیج نکنید. شما می‌خواهید مخاطبانتان روی موضوعات اصلی سخنرانی‌تان تمرکز کنند و سخنران خوب  باشید – و بعد از آن به خاطر بسپارند – بنابراین تعداد موارد حواس‌پرتی را در ارائه خود محدود کنید.

به یاد داشته باشید که مکث کنید

چند دلیل خوب برای مکث در طول ارائه شما وجود دارد. ابتدا، یک مکث به شما اجازه می دهد یک نفس بکشید تا بتوانید یک فکر را از فکر بعدی جدا کنید. یک مکث می تواند به شما کمک کند در صورتی که عصبی هستید، سرعت خود را کاهش دهید و نفس عمیق بکشید. و مکث همچنین می تواند به تأکید بر نکته ای که می خواهید بیان کنید، چه از طریق گفتار یا از طریق نمایش اسلاید کمک کند.

سخنران خوب

تمرین لازم نیست کامل شود

آماده‌سازی کلید یک ارائه عالی است، اما آمادگی بیش از حد می‌تواند خودانگیختگی را از تحویل شما خارج کند و همچنین می‌تواند شما را عصبی‌تر کند. از یک دوست یا همکار مورد اعتماد بخواهید که به سخنرانی شما گوش دهد و نکات کلیدی در مورد عملکرد یا مطالب شما را به شما ارائه دهد. شما حتی ممکن است از یک عادت عصبی که یک دوست می تواند از قبل به شما اشاره کند، آگاه نباشید.

برای شرکت در دوره های تخصصی سخنرانی بر روی مطلب آموزش سخنرانی و فن بیان در شیراز کلیک کنید.

اگر این فرصت را دارید که سخنرانی خود را در اتاقی که آن را ارائه خواهید کرد، تمرین کنید، این یک راه عالی برای اجرای تنظیمات اسلایدهای خود و جایی است که قرار است بایستید. اگر نه، یک تمرین دویدن در خانه انجام دهید اما در آن زیاده روی نکنید. همه وقتی ارائه می دهند عصبی می شوند. هیچ کس انتظار کمال را ندارد.

زودتر بیایید

در صورت امکان، زودتر برای ارائه خود حاضر شوید. این نه تنها به شما این امکان را می دهد که فناوری خود را آزمایش کنید و چیدمان اتاق را ارزیابی کنید، بلکه به شما فرصتی می دهد تا افکار خود را جمع کنید و ذهن خود را برای چند لحظه قبل از رسیدن شرکت کنندگان آرام کنید.

اگر از یک جلسه یا تعهد دیگری با عجله وارد اتاق می‌شوید، می‌تواند باعث ایجاد احساس آشفتگی در شما شود و این می‌تواند لحن آغازین سخنرانی شما را تنظیم کند. به‌علاوه، ورود زودهنگام به شما فرصتی می‌دهد تا صحبت‌های کوچکی داشته باشید و بدون استرس با شرکت‌کنندگان ارتباط برقرار کنید، زیرا آنها وارد اتاق می‌شوند.

منبع: indeed.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.