چگونه مهارت های سخنرانی و فن بیان خود را بهبود ببخشیم؟

چگونه مهارت های سخنرانی و فن بیان خود را بهبود ببخشیم؟

صحبت متقاعد کننده و فن بیان قوی در طیف وسیعی از موقعیت ها مورد نیاز است. از بحث کردن با همکار، تا چانه زدن بر سر قیمت، تا اجرای سخنرانی. مهارت های سخنرانی و فن بیان کلید توسعه این مهارت است. در این مقاله به نحوه استفاده از فن بیان برای سخنرانی موثر در جمع می پردازیم.

فن بیان چیست؟

فن بیان هنر سخن گفتن متقاعد کننده است. هدف آن اطلاع رسانی، آموزش، ترغیب یا برانگیختن مخاطبان خاص در موقعیت های خاص است. منشأ آن از زمان یونانیان باستان است.

مهارت سخنرانی و فن بیان فقط ابزاری نیست که فقط در سخنرانی ها استفاده می شود، شما از آن در زندگی روزمره استفاده می کنید، برای مثال زمانی که فقط قسمت های خاصی از آخر هفته خود را برای همکارانتان تعریف می کنید.

ارسطو گفته است که سه نوع گفتار متقاعد کننده وجود دارد:

سخنرانی و فن بیان قانونی / قضایی: به عدالت یا بی عدالتی اتهامات نگاه می کند و شواهدی را در مورد گذشته ایجاد می کند. عمدتاً در دادگاه استفاده می شود.

سخنرانی و فن بیان اپیدیکتیک / نمایشی : ستایش یا سرزنش می کند و در مورد وضعیت فعلی اعلامیه می کند. برای مثال در سخنرانی های عروسی و دوران بازنشستگی و غیره استفاده می شود.

سخنرانی و فن بیان مشورتی : سعی می کند با صحبت در مورد آینده احتمالی، مخاطب را وادار به اقدام کند. سیاستمداران اغلب از این رویکرد استفاده می کنند و سخنرانی مارتین لوتر “من رویایی دارم” نمونه خوبی است.

برای مشاهده بهترین کلاس فن بیان کودکان در شیراز کلیک کنید.

سخنرانی و فن بیان

موقعیت های سخنرانی و فن بیان

برای استفاده از فن بیان ابتدا باید موقعیت فن بیان را که در آن قرار دارید تجزیه و تحلیل کنید – یک سخنرانی موثر، گفتاری است که به موقعیت فن بیان خود پاسخ دهد. آنچه را که باید به آن ارتباط داده شود، مشخص کنید و با استفاده از ابزارهای فن بیان پاسخی استراتژیک ارائه دهید.

  •  موقعیت سخنرانی و فن بیان خود را شناسایی کنید

اولین قدم برای بهبود مهارت های سخنرانی و فن بیان در جمع این است که موقعیت فن بیان خود را شناسایی کنید. این به معنای درک زمینه، هدف و مخاطبان سخنرانی شماست. باید از خود سوالاتی بپرسید: مناسبت و محل سخنرانی شما چیست؟ هدف یا پیام اصلی که می خواهید منتقل کنید چیست؟ شنوندگان شما چه کسانی هستند و نیازها، علایق و انتظارات آنها چیست؟ چگونه می توانید اعتبار و رابطه خود را با آنها ایجاد کنید؟ با پاسخ دادن به این سؤالات، می توانید گفتار خود را متناسب با وضعیت فن بیان خود تنظیم کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید.

  • انتخاب های فن بیان خود را تجزیه و تحلیل کنید

برای بهبود مهارت های سخنرانی در جمع تجزیه و تحلیل انتخاب های فن بیان شما مهم است و این به معنای بررسی نحوه استفاده از زبان، ساختار و سبک برای حمایت از هدف و ارتباط با مخاطبان است. شما باید به عناصری مانند: چگونه سخنرانی خود را سازماندهی می کنید و نکات اصلی خود را ارائه می کنید توجه کنید؟ از چه نوع شواهد و مثال هایی برای حمایت از ادعاهای خود استفاده می کنید؟ چگونه از لحن، صدا و انتخاب کلمه برای انتقال نگرش و شخصیت خود استفاده می کنید؟ چگونه از ابزارهای فن بیان مانند استعاره، تشبیه، سؤال یا تکرار برای تقویت گفتار خود استفاده می کنید؟ با تجزیه و تحلیل این عناصر می توانید نقاط قوت و ضعف گفتار خود را ارزیابی کرده و بر اساس آن پیشرفت هایی را انجام دهید.

  • سخنرانی خود را تمرین کرده و تجدید نظر کنید

مرحله بعدی برای بهبود مهارت های سخنرانی و فن بیان در جمع خود با تجزیه و تحلیل فن بیان، تمرین و تجدید نظر در گفتار است. این به این معنی است که سخنرانی خود را با صدای بلند، ترجیحاً جلوی آینه، ضبط یا دوست تکرار کنید. شما باید به جنبه هایی مانند: چگونه سخنرانی خود را با اطمینان، شفافیت و اشتیاق ارائه می کنید توجه کنید؟ چگونه از حرکات، تماس چشمی و حالات چهره برای تقویت پیام خود و جذب مخاطب استفاده می کنید؟ چگونه حجم، سرعت و لحن خود را برای ایجاد علاقه و تنوع تعدیل می کنید؟ چگونه با سؤالات، بازخوردها یا وقفه ها برخورد می کنید؟ با تمرین و بازنگری در گفتار خود، می توانید سخنرانی خود را صیقل دهید و بر هر چالش یا اشتباهی غلبه کنید.

صحبت متقاعد کننده در طیف وسیعی از موقعیت ها مورد نیاز است. از بحث کردن با همکار، تا چانه زدن بر سر قیمت، تا اجرای سخنرانی. سخنوری کلید توسعه این مهارت است. در این مقاله به نحوه استفاده از لفاظی برای سخنرانی موثر در جمع می پردازیم.

وقتی موقعیت سخنرانی و فن بیان را تحلیل می کنید به موارد زیر فکر کنید:

درمورد سنخنور: ویژگی ها و باورهای شخصی شما بر چیزی که تصمیم می گیرید بگویید تأثیر می گذارد، مانند:

  • سن
  • جنسیت
  • موقعیت جغرافیایی
  • تحصیلات
  • تجربیات قبلی
  • وضعیت اجتماعی-اقتصادی و غیره

سخنرانی و فن بیان

درمورد مخاطبان:  معمولاً همان عواملی که بر سخنور تأثیر می گذارد، بر مخاطب تأثیر می گذارد. به چیزهایی که از قبل می دانند فکر کنید. چه سوالات یا رزروهایی ممکن است داشته باشند؟ چه انتظاراتی دارند؟ کجا باید این انتظارات را رعایت کنید و از آن دور شوید؟

محیط : موقعیتی که باعث نیاز به سخنرانی شما می شود، به عنوان مثال، رویدادهای جاری، مکان، دوره زمانی، موقعیت سیاسی و غیره. سخنرانی کجا و چه زمانی اتفاق می افتد؟ اینها چه تاثیری روی شما می گذارد؟ به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد که سخنرانی ها بین کشورها متفاوت باشد.

موضوع: باید با موقعیتی که در آن هستید مرتبط باشد. موضوع شما چگونه کاری را که می توانید برای مخاطب انجام دهید محدود می کند؟ بسته به مخاطبان خود، چه چیزی را باید شامل یا حذف کنید؟

هدف: چرا باید این حرف ها را بزنید؟

  • سرگرم کردن
  • آموزش
  • متقاعد کردن
  • تحریک اقدام و غیره
  • استفاده از لفاظی در ارائه فروش

قوانین پنج گانه سخنرانی و فن بیان

پنج قواعد سخنرانی و فن بیان ابزاری برای ایجاد سخنرانی های متقاعد کننده هستند:

اختراع – فرآیند توسعه یک استدلال:  برای این کار باید محتوای مؤثر را انتخاب کنید و هر چیزی را که می توانید بگویید مرتب کنید و تصمیم بگیرید که چه چیزی باید گنجانده یا حذف شود. باید تعادلی بین آنچه مخاطب باید بشنود و آنچه شما باید بگویید وجود داشته باشد.

چیدمان : پس از تعیین محتوا، باید سخنرانی خود را سازماندهی و ترتیب دهید تا بیشترین تأثیر را ایجاد کند، مانند فکر کردن به مدت زمان هر بخش و آنچه باید از یک نقطه دنبال شود و غیره.

سبک: تصمیم گیری در مورد نحوه ارائه استدلال های انتخابی خود، از جمله تفکر تاکتیکی در مورد اینکه مخاطب شما چگونه به انتخاب کلمات شما پاسخ خواهد داد. شاید شامل تجسم یا تکنیک های دیگر برای برانگیختن احساسات باشد.

حافظه :حفظ کردن سخنرانی شما.

تحویل : این شامل فرافکنی، حرکات، تماس چشمی، تلفظ، لحن و سرعت شما می شود.

ویژگی های اخلاق موثر در سخنرانی و فن بیان

چهار ویژگی اصلی اخلاق وجود دارد که در عملکرد بهتر شما در سخنرانی و فن بیان موثر است:

  • امانتداری و احترام
  • شباهت به مخاطب
  • قدرت
  • تخصص و شهرت/تاریخ

برای ثبت نام در بهترین دوره های فن بیان می توانید صفحه تخصصی آموزش فن بیان در شیراز از سایت آموزشگاه های ایران کلیک کنید.

  • اخلاق را بهبود بخشید

اطمینان حاصل کنید که مردم از تخصص شما با تبلیغ خود مطلع هستند، به عنوان مثال، اطمینان حاصل کنید که مردم می توانند به راحتی به توصیفات، نظرات، مقالات و غیره دسترسی داشته باشند.

در مقدمه خود توجه را به اخلاق خود جلب کنید.

داستان‌های شخصی بگویید که به مخاطب نشان می‌دهد توصیه‌های خود را دنبال می‌کنید، زیرا احتمال دارد در موارد دیگری که به راحتی تأیید نمی‌شوند، شما را باور کنند.

حقایق، آمار و نقل قول ها باید به روز و از منابع معتبر باشند، به عنوان مثال، بین انتخاب از رسانه های اجتماعی یا وب سایت معتبر برای نقل قول آماری در مورد اضطراب، رسانه معتبر را انتخاب کنید زیرا این ویژگی اخلاق بالایی دارد که به نوبه خود باعث افزایش شما می شود.

با اعتراف به این که شما و طرف مقابلتان حداقل در یک موضوع موافق هستید، بی طرف باشید. این نشان می دهد که شما معتبر هستید زیرا با ملاحظه و انصاف به موضوع برخورد می کنید.

به وعده های خود پایبند باشید، برای مثال، در طول پرسش و پاسخ ممکن است موافقت کرده باشید که پاسخ یک سوال را بیابید و به همه بگویید – مطمئن شوید که این کار را انجام می دهید تا صادق باشید.

سخنرانی و فن بیان

  • جذابیت عاطفی در سخنرانی و فن بیان

موارد زیر در جذابیت عاطفی سخنرانی و فن بیان شما موثر است:

درک دیدگاه شما

قبول استدلال های شما

اقدام به درخواست های شما

 

از تشبیهات و استعاره ها استفاده کنید. پیوند دادن ایده های خود با چیزی که شنوندگان شما قبلاً درباره آن می دانند و به شدت در مورد آن احساس می کنند، می تواند واکنش های عاطفی را تحریک کند. به عنوان مثال، “آنها وحشتناک هستند” در مقایسه با “آنها سمی هستند”. این امر از آگاهی مخاطب مبنی بر بد بودن سم استفاده می کند و بنابراین باید به این موضوع رسیدگی شود.

از کلمات دارای بار احساسی استفاده کنید، به عنوان مثال، بگویید “این برس یک نجات دهنده است” به جای “این برس شگفت انگیز است”. یکی دیگر از راه‌های احساسی‌تر کردن یک بیانیه، استفاده از کلمات واضح و حسی است که به مخاطب اجازه می‌دهد آن احساس را تجربه کند. به عنوان مثال، “بوی خانه پدربزرگ و مادربزرگ شما” یادآوری خاطرات گرم و امیدوارکننده را افزایش می دهد و بنابراین باعث تحریک احساسات خاصی می شود.

 

اطمینان حاصل کنید که احساسی که می خواهید القا کنید برای زمینه مناسب است:

  • احساسات مثبت، مانند شادی، باید با ادعاهای شما مرتبط باشد.
  • احساسات منفی، مانند خشم، باید با ادعاهای رقیب شما مرتبط باشد.
  • گاهی اوقات ابزارهای دیداری می توانند قدرتمندتر از کلمات باشند
  • قصه گویی راهی سریع برای ایجاد یک ارتباط عاطفی است
  • آنچه را که می گویید با زبان بدن، صورت و چشمان خود مطابقت دهید

اگر اقدامات پیشنهادی شما دنبال شود، می‌توانید با توصیف وضعیت مثبت آینده، امیدهای مخاطب را هدف قرار دهید.

 

  • جذابیت منطقی سخنرانی و فن بیان

لوگوها به معنای توسل به منطق با تکیه بر هوش مخاطب و ارائه شواهد در حمایت از استدلال شماست. لوگوها همچنین اخلاق را توسعه می دهند زیرا اطلاعات باعث می شود شما آگاه به نظر برسید. لوگوها مهم هستند زیرا استدلال های منطقی به راحتی کنار گذاشته نمی شوند.

جامع باشید: مطمئن شوید که نکات و استدلال های شما قابل درک است

  • از زبانی استفاده کنید که مخاطب شما آن را بفهمد. از اصطلاحات و اصطلاحات فنی خودداری کنید
  • از شکل ها و نمودارها استفاده کنید
  • روابط بین شواهد و نتایج خود را روشن کنید
  • از تشبیهات و استعاره ها استفاده کنید

منطقی باشید: مطمئن شوید که استدلال شما منطقی است و ادعاها و شواهد شما غیرقابل قبول نیستند. برای برخورد با دیدگاه های مخالفی که ممکن است شنوندگان شما از قبل به آن باور داشته باشند، برنامه ای داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که مخاطب با پرسیدن سوالات جذاب درگیر است.

در مورد دیدگاه های مخالف صحبت کنید زیرا این به شما امکان می دهد توضیح دهید که چرا استدلال های منطقی شما معقول تر است.

استدلال خود را بر اساس باورهای رایج مخاطبان ایجاد کنید – باورهای رایج. به عنوان مثال، ارزش اصلی و در نتیجه رایج یک شرکت ممکن است این باشد که “شفقت ما را به بهترین شرکت تبدیل می کند”. از معمولی بودن مخاطب مانند یک واقعیت استفاده کنید و آن را در موقعیت جدید به کار ببرید. بنابراین، اگر می‌خواهید کارکنان خود را تشویق کنید تا به یک کمیته بپیوندند، به‌عنوان مثال، به جای اعتقادات خود، از معمول آنها استفاده کنید و بگویید: “این کمیته به افراد با ملاحظه و مهربان نیاز دارد.”

مشخص باشید: ادعاهای خود را بر اساس حقایق و مثال ها قرار دهید زیرا استدلال های شما سریعتر از موارد غیر مشخص و غیر ملموس پذیرفته می شود. هر چه شواهد راحت‌تر پذیرفته شوند، نتیجه‌گیری آسان‌تر نیز پذیرفته می‌شود.

حقایق و آمار قابل بحث نیست و بیانگر حقیقت است.

شواهد بصری، مانند اشیاء و ویدئوها به سختی قابل چالش هستند.

استناد به متخصصان و مقامات در مورد یک موضوع، کیفیت شواهد و در نتیجه ادعاهای شما را افزایش می دهد.

داستان هایی مانند مطالعات موردی یا تجربیات شخصی بگویید. اگر متخصص باشید، مخاطبان دوست دارند داستان های خودتان را بشنوند، به عنوان مثال، “وقتی در ناتینگهام عسلویه می کردم …”

عدم قطعیت در مورد اینکه کدام ستون مهمترین است وجود دارد – ارسطو فکر می کرد که لوگو حیاتی است اما زمانی که به خودی خود استفاده می شود تأثیری ندارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که برای موفقیت در متقاعد کردن مخاطبان خود، هر سه رکن را به یک اندازه اهمیت می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.