فروش اجتماعی چیست؟

با کاهش بودجه بازاریابی سنتی، و اهمیت رسانه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری، فروش اجتماعی در واقع یک جایگزین مقرون به صرفه و مستقیم تر برای تبلیغات آنلاین است. این روزها، به نظر می رسد همه در مورد تأثیر رسانه های اجتماعی بر عملکرد فروش صحبت می کنند، اما کمتر رایج است که توصیف خوبی از نحوه عملکرد آن باشد. در این راهنما، ما به این سوال اساسی پاسخ خواهیم داد، ” فروش اجتماعی چیست ؟” و همچنین یک راهنمای گام به گام برای راه اندازی یک برنامه فروش اجتماعی و حفظ آن به عنوان بخشی از یک استراتژی بازاریابی آنلاین بزرگتر ارائه دهید.

در نهایت، فروش اجتماعی به مردم مربوط است. در مورد دادن چهره انسانی به یک برند و ایجاد یک ارتباط واقعی و معتبر. این فناوری می تواند کمک کند، اما در نهایت، این یک مهارت بسیار انسانی است.  در این راهنمای نهایی، ما به این سوال پاسخ می دهیم که ” فروش اجتماعی چیست ؟” و تمامی مراحل را برای راه اندازی برنامه فروش اجتماعی فراهم می کند.

فروش اجتماعی چیست ؟

فروش اجتماعی استفاده استراتژیک از رسانه های اجتماعی برای تعامل با مشتریان احتمالی، ایجاد روابط و افزایش فروش است. با استفاده از رسانه های اجتماعی، می توانید محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارید، با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید و اعتبار ایجاد کنید. از طریق شبکه های اجتماعی موثر، دسترسی خود را گسترش دهید، سرنخ ها را پرورش دهید و موفقیت فروش را افزایش دهید.

موقعیت “فروش” از نظر فنی از زمانی که تجارت وجود داشته وجود داشته است، اگرچه این حرفه واقعاً با انقلاب صنعتی به منصه ظهور رسید، زمانی که ظهور کارخانه های متمرکز به این معنی بود که محصولات باید در فاصله ای دور از محل مبدا توزیع و فروخته شوند.  از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، فروشندگان «مسافر» برای تولید و فروش محصولات تجاری خود در شهرها و شهرهای دور زیاد شدند. و با ظهور فناوری ارتباطات مانند تلفن در اواسط قرن بیستم، تکنیک جدیدی از راه رسید: تماس.

به سادگی با یک مشتری بالقوه تماس بگیرید و از طریق تلفن برای یک محصول پیشنهاد دهید. و برای چندین دهه، تماس ابزار اصلی برای متخصصان فروش بود. اگرچه از زمان ورود اینترنت در اوایل قرن بیست و یکم، روش‌های جدیدی برای فروش در حال تکامل بوده است.

فروش اجتماعی

رسانه های اجتماعی دیگر فقط یک ابزار سرگرم کننده نیستند

در ابتدا، رسانه های اجتماعی تا حد زیادی توسط دنیای حرفه ای به عنوان یک عامل حواس پرتی و سرگرمی تلقی می شد. مدیران در روزهای اولیه فیس‌بوک و توییتر کارمندان را از استفاده از رسانه‌های اجتماعی در محل کار منصرف می‌کردند، زیرا دقیقاً به این صورت دیده می‌شد: سرگرمی. یعنی ارزش حرفه ای نداشتن. اما با توجه به پتانسیل تبلیغات آنلاین توسط تبلیغ‌کنندگان و تبدیل شدن شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به غول‌های جهانی، واقعیت جدیدی آشکار شد.

 

چرا رسانه های اجتماعی یک حواس پرتی احمقانه نیست، بلکه ابزاری بالقوه برای ایجاد روابط واقعی با مصرف کنندگان بالقوه است. برخلاف «تماس»، که همانطور که از نامش پیداست، تا حدودی سرد و غیرشخصی است، رسانه‌های اجتماعی به متخصصان فروش اجازه می‌دهند تا روابط واقعی و ارگانیک را به صورت آنلاین ایجاد کنند، روابطی که بعداً می‌توانند به شدت بر درآمد شرکت تأثیر بگذارند. امروزه در ایالات متحده بیش از 90 درصد از شرکت ها از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی استفاده می کنند. سرگرمی احمقانه؟ به ندرت.

در ابتدا، رسانه‌های اجتماعی توسط دنیای حرفه‌ای عمدتاً به عنوان یک عامل حواس‌پرتی تلقی می‌شد… اما وقتی تبلیغ‌کنندگان پتانسیل تبلیغات آنلاین را دریافت کردند و شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به غول‌های جهانی تبدیل شدند، واقعیت جدیدی آشکار شد.

فروش اجتماعی به یک ابزار مهم فروش تبدیل شده است

طی چند سال گذشته، تغییر تفکر در مورد رسانه های اجتماعی، آنچه را که یک مفهوم خاص بود به یک تکنیک فروش اصلی تبدیل کرده است. این فروش که ” فروش اجتماعی ” نامیده می شود، اکنون توسط اکثر شرکت ها به عنوان یک جزء ضروری هر استراتژی فروش کامل و یک مهارت حیاتی برای هر نیروی فروش تلقی می شود.

زیرا در نهایت، فروش اجتماعی ایجاد ارتباط و پرورش روابط است و برای فروش B2B و B2C به همان اندازه مؤثر است. در هر دو مورد، اعتبار و اعتماد را می توان به صورت آنلاین ایجاد کرد و در زمان مناسب، فروش را در پی داشت.

با این حال، رسانه های اجتماعی در طول سال 2020 به دلیل بحران بهداشتی و همه گیری کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. طبق یک مطالعه اخیر EPOKA، 73٪ از شرکت ها کاهش بودجه بازاریابی یا ارتباطات را تجربه کرده اند. اگر شرکت هایی با بیش از 1000 کارمند را در نظر بگیرید، این عدد نزدیک به 80٪ است. به طور متوسط، این گونه شرکت ها کاهش سرسام آور 27 درصدی را تجربه کرده اند.

این بدان معناست که شرکت‌ها به جایگزینی ارزان‌تر و مؤثرتر برای تبلیغات سنتی و روابط عمومی نیاز دارند تا پیام‌های برند خود را به صورت آنلاین پخش کنند. فروش اجتماعی ، که به رسانه های اجتماعی و کارمندان متکی است، راه حل ایده آل است.

فروش اجتماعی تنها یک ابزار در یک جعبه ابزار دیجیتال بزرگتر است

با این حال، شایان ذکر است که نمونه معمولی شما از فروش اجتماعی تنها بخشی از جعبه ابزار فروش دیجیتال بزرگتر است. شما اساساً می توانید [ابزارهای فروش دیجیتال] را به سه دسته تقسیم کنید. یکی… فروش اجتماعی است. این یک ابزار بزرگ است. یکی دیگر سیستم CRM است و سپس شما ابزارهای بهره وری را در اختیار دارید. همه اینها با هم یک استراتژی فروش دیجیتال موثر را تشکیل می دهند.

و از قضا، فروش اجتماعی فقط فروش نیست. این در مورد ایجاد تعامل با انسان ها و دادن شخصیت زنده و احساسی به برندها است. در دنیای دیجیتال، ایجاد روابط واقعی و معتبر بیش از همیشه ضروری است. صادقانه بگویم، در DNA ما وجود دارد: مردم می خواهند با افراد دیگر تعامل داشته باشند.

فروش اجتماعی فقط یک تئوری یا یک مد نیست، بلکه کار می کند. این به نیروی فروش یک شرکت این قدرت را می دهد که در صنعت خود به رهبران فکری تبدیل شود، جامعه ای از دنبال کنندگان را به صورت آنلاین ایجاد کند، روابط را توسعه دهد، به دنبال سرنخ ها باشد و معاملات را ببندد.

فروش اجتماعی

فروش اجتماعی در دنیای آنلاین امروزی چه مزایایی دارد؟

فروش اجتماعی فقط یک تئوری یا یک مد نیست، بلکه راهگشاست. این به نیروی فروش یک شرکت این قدرت را می دهد که در صنعت خود به رهبران فکری تبدیل شود، جامعه ای از دنبال کنندگان را به صورت آنلاین ایجاد کند، روابط را توسعه دهد، به دنبال سرنخ ها باشد و معاملات را ببندد.

در اینجا، ما مزایای رسانه های اجتماعی را در مقایسه با تکنیک های سنتی تر فروش بررسی می کنیم.

امروزه، فروش بر یک «سفر» یا «قیف» متکی است. در دنیای امروز، فرآیند اجرای فروش اغلب به عنوان یک «سفر» یا «قیف» توصیف می‌شود. نتیجه نهایی، بدیهی است، تکمیل فروش، و حفظ مشتری به عنوان یک کاربر قابل اعتماد است.

زمانی که یک مشتری بالقوه برای اولین بار به برند مورد نظر متصل می‌شود، شروعی برای قیف وجود دارد، فرآیندی برای اطلاع‌رسانی و تعامل، و در نهایت، اگر همه چیز خوب کار کند، فروش به پایان می‌رسد.

در طول این فرآیند، بسیار مهم است که با مشتری به روشی موثر اما مناسب تماس گرفته شود. اطلاع رسانی و مشارکت مهم است، اما نه فروش بیش از حد یا ترساندن آنها. این در واقع در مورد ایجاد یک رابطه است.

اطلاع رسانی و مشارکت مهم است، اما نه فروش بیش از حد یا ترساندن آنها. این در واقع در مورد ایجاد یک رابطه است.

فروش اجتماعی روشی برای تعامل با سرنخ‌های اولیه در قیف است

یکی از مزایای اصلی فروش اجتماعی این است که فروشندگان حرفه‌ای را قادر می‌سازد تا خیلی زود در «قیف» و حتی گاهی قبل از شروع قیف یا سفر، با سرنخ‌ها تعامل برقرار کنند.

فروش اجتماعی به معنای ایجاد حضور آنلاین و ایجاد اعتبار در یک زمینه خاص است. یک مصرف کننده بالقوه ممکن است قبل از اینکه حتی به فکر خرید باشد، پست ها را دنبال کرده و محتوای یک متخصص فروش را به اشتراک بگذارد. و بالعکس. به این ترتیب، یک تعامل انسانی در اوایل رابطه برقرار می شود.

 

یک مصرف کننده می تواند قبل از اینکه فروش در ذهنش باشد، فروشنده را بشناسد و به او اعتماد کند.

 

فروش اجتماعی ارگانیک‌تر از «تماس» است

یکی دیگر از مزایای فروش اجتماعی این است که به سادگی ارگانیک به نظر می رسد.

تماس‌ها و معرفی‌ها، ابزارهای سنتی بخش‌های فروش، می‌توانند احساس اجباری یا ناخوشایندی داشته باشند و گاهی اوقات برای همه طرف‌های درگیر ناخوشایند باشند. یک مطالعه نشان داد که 90 درصد از مدیران سطح C به طور کلی تماس های سرد را نادیده می گیرند. اما از آنجایی که فروش اجتماعی مستلزم ایجاد آرام آرام روابط واقعی در طول زمان با مشتریان است، این احساسات تعامل اجباری را از بین می برد.

 

با به اشتراک گذاری محتوا، اظهار نظر در مورد ایده ها، پسندیدن در صورت لزوم، و درگیر شدن در بحث ها، گفتمانی بین مشتریان و فروشندگان آغاز می شود که منجر به احساس معتبرتری از اعتبار می شود.

 

فروش اجتماعی، هم برند و هم دید شخصی را به صورت آنلاین ایجاد می کند

متخصصان فروش با بحث در مورد برند به صورت آنلاین و ارسال پیوندهایی به محتوای مرتبط، درک عمومی از خود برند را تقویت کرده و ترافیک وب را به وب سایت شرکت افزایش می دهند.

 

بدیهی است که برند از دیده شدن سود می برد. اما این مزایا شامل خود کارکنان نیز می شود. آنها به نوبه خود شخصیت آنلاین خود را تقویت می کنند و این تصور را افزایش می دهند که در زمینه خود متخصص هستند، حتی رهبران فکری.

 

این به آن‌ها در شغل فعلی‌شان سود می‌رساند، اما همچنین فرصت‌های بیشتری را در آینده به آنها می‌دهد تا شغل خود را بسازند و راه‌های جدیدی را در آینده کشف کنند.

اگر به دنبال آموزش کوچینگ در شیراز هستید ما در سایت آموزشگاه های ایران به معرفی بهترین دوره ها و آموزشگاه ها پرداخته ایم.

آمار فروش اجتماعی ثابت می کند که کار می کند

ما درباره دلایلی بحث کرده ایم که چرا فروش اجتماعی می تواند یک استراتژی فروش موثر باشد. اما آیا واقعا کار می کند؟

پاسخ یک بله چشمگیر است. زمان و داده ها اثربخشی فروش اجتماعی را از نظر سرنخ های تولید شده، فروش تکمیل شده و درآمد به دست آمده ثابت کرده است.

 

در اینجا فقط چند آمار وجود دارد که پتانسیل آن را نشان می دهد.

سرنخ های ایجاد شده از طریق بازاریابی اجتماعی کارکنان 7 برابر بیشتر تبدیل می شوند. (شبکه مشاوره بازاریابی)

90 درصد از متخصصان فروش با عملکرد برتر از فروش اجتماعی استفاده می کنند. (لینکدین)

78 درصد از نمایندگانی که از شیوه‌های فروش اجتماعی استفاده می‌کنند، فروش بیشتری از همتایان خود دارند. (فوربس)

84 درصد از مدیران B2B از رسانه های اجتماعی برای تحقیق در مورد تصمیمات خرید استفاده می کنند. (لینکدین)

92 درصد از خریداران B2B از رسانه های اجتماعی برای تعامل با رهبران فکری صنعت فروش استفاده می کنند. (لینکدین)

محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط کارمندان 8 برابر بیشتر از محتوایی که توسط کانال های برند به اشتراک گذاشته می شود، درگیر می شود. (شبکه های اجتماعی امروز)

شرکت‌هایی که فروش اجتماعی ثابتی دارند 40 درصد بیشتر به اهداف درآمدی دست می‌یابند. (فروش برای زندگی)

بیش از نیمی از کل درآمد در 14 صنعت تحت تأثیر فروش اجتماعی، از جمله ارتباطات راه دور، نرم افزار کامپیوتر، بازاریابی و تبلیغات، خدمات اطلاعاتی و خدمات مالی بوده است. (لینکدین)

 

نحوه ایجاد یک استراتژی فروش اجتماعی: کار می‌طلبد، اما ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ترسناک باشند، به‌ویژه وقتی افرادی را می‌بینید که هزاران دنبال‌کننده دارند که از قبل رهبران فکری شناخته شده‌ای در صنعت هستند. اما این کاری است که هر کسی می تواند انجام دهد. و مثل روزهای قدیم نیست که خوب بودن در فروش به معنای برون گرا بودن با شخصیتی پررونق بود.

با تاکید رسانه های اجتماعی بر محتوا و الگوریتم های خوب، درونگراها می توانند از این ابزارها استفاده کنند و از برونگراها بهتر عمل کنند.

اساساً، این یک دنیای کاملاً جدید است و اگر از این قوانین ساده پیروی کنید، هر چیزی ممکن است.

 

چگونه فروش اجتماعی انجام دهیم؟

برای برتری در فروش اجتماعی، این مراحل کلیدی را دنبال کنید:

مدیریت را در هیئت مدیره دریافت کنید

شبکه های اجتماعی را برای تمرکز روی آن انتخاب کنید

نیروی فروش خود را دوباره آموزش دهید

انگیزه دادن به فروشندگان بی میل

تعیین پارامترهای فروش اجتماعی در یک صنعت تحت نظارت

عملکرد خود را پیگیری کنید

منبع: www.sociabble.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.